زهرا صابری؛ دبیرستان فرزانگان دوره اول ناحیه 2، کرمان
معلم راهنما: فاطمه خسروی، اداره آموزش و پرورش شهرستان کرمان
چکیده:
اهمیت ریاضی در معماری به¬عنوان یک بحث علمی غیرقابل تردید است. معماری درواقع تفسیری از ریاضی است و ارتباط عمیق بین این¬دو به زمان باستان برمی¬گردد. با جستجو در متون تاریخی کمتر با واژه "ریاضیدان" مواجه می¬شویم و دلیلش این است که در دنیای قدیم زیرشاخه¬های علم ریاضی شامل علم حساب، هندسه، نجوم، موسیقی و مکانیک کاربردی بودند و با این عناوین به¬کار می¬رفتند. هریک از این زیرشاخه¬ها جایگاه ویژه و تعریف¬شده¬ای در معماری دنیای قدیم داشت. تا اواسط قرن هفدهم، علوم ریاضی و معماری ارتباطی ناگسستنی داشتند. اولین تلاش¬ها در راستای معرفی معماری به¬عنوان یک رشته مستقل علمی در اواخر قرن هفدهم در اروپا شروع شد. ادامه این روند باعث فاصله¬گرفتن نسبی معماری از زیرشاخه¬های علم ریاضی شد. آنچه امروز گهگاه به¬عنوان یک معضل علم معماری مورد تحقیق و بررسی است، کاهش واحدهای ریاضی پایه در دروس معماری دانشجویان رشته معماری است. مطالعات مقطعی انجام¬گرفته نشان می¬دهد بین میزان تسلط دانشجویان معماری بر علوم پایه ریاضی و میزان مهارت در دروس طراحی ارتباط مستقیم وجود دارد. به¬نظر می¬رسد با پررنگ¬کردن نقش ریاضیات در علوم معماری و تلفیق ریاضی و معماری و با نگاه میان¬رشته¬ای بتوانیم به سطح بالاتری از خلاقیت، زیبایی و استحکام در ساختمان¬ها و شهرسازی دست¬یابیم.