فاطمه کارگر محمد آبادی؛ دبیرستان غیرانتفاعی اندیشه، شهرستان زرند
نجمه علی مومنی؛ دبیرستان غیرانتفاعی اندیشه، شهرستان زرند
معلم راهنما: فاطمه میرزائی، اداره آموزش و پرورش شهرستان زرند
چکیده :
ریاضیات یا ریاضی یا اِنگارِش یا مَزداهیک را بیشتر دانش بررسی کمیتها و ساختارها و فضا و دگرگونی (تغییر) تعریف میکنند. دیدگاه دیگری ریاضی را دانشی میداند که در آن با استدلال منطقی از اصول و تعریفها به نتایج دقیق و جدیدی میرسیم (دیدگاههای دیگری نیز در فلسفهریاضیات بیان شدهاست). با اینکه ریاضیات از علوم طبیعی بهشمار نمیرود، ولی ساختارهای ویژهای که ریاضیدانان درباره آنها پژوهش میکنند، بیشتر، از دانشهای طبیعی بهویژه فیزیک سرچشمه میگیرند و در فضایی جدا از طبیعت و محضگونه گسترش پیدا میکنند، بهطوری که علوم طبیعی برای حل مسائل خود به ریاضی بازمیگردند تا جوابشان را با آن مقایسه و بررسی کنند.
علوم طبیعی، مهندسی، اقتصاد و پزشکی بسیار به ریاضیات تکیه دارد ولی ریاضیدانان گاه به دلایل صرفاً ریاضی (و نه کاربردی) به تعریف و بررسی برخی ساختارها میپردازند.
در بررسی تاریخچه علم ریاضی می توان گفت که تقریبا تمام کارهای مهم ریاضی قرن چهارم بوسیله دوستان یا شاگردان افلاطون انجام شده بود. برای بررسی تاریخچه اعداد صحیح ({...و-۲و-۱و۰و۱و۲و...}) باید به تاریخچه اعداد منفی بپردازیم. نخستین ظهور اعداد منفی در ریاضی به پنجاه تا صد سال قبل از میلاد و سرزمین چین باز می گردد.