امیر طالبیان؛ دبیرستان علامه حلی ناحیه یک،شهرستان کرمان
علی فرحناکی؛ دبیرستان علامه حلی ناحیه یک،شهرستان کرمان
علیرضا تورانی؛ دبیرستان علامه حلی ناحیه یک،شهرستان کرمان
معلم راهنما: محمدعلی محبی؛ دبیرآموزش پرورش ناحیه یک،شهرستان کرمان

چکیده
ریاضیات یا ریاضی یا اِنگارِش یا مَزداهیک را بیش‌تر دانش بررسی کمیت‌ها و ساختارها و فضا و دگرگونی (تغییر) تعریف می‌کنند. دیدگاه دیگری ریاضی را دانشی می‌داند که در آن با استدلال منطقی از اصول و تعریف‌ها به نتایج دقیق و جدیدی می‌رسیم ، با اینکه ریاضیات از علوم طبیعی به‌شمار نمی‌رود، ولی ساختارهای ویژه‌ای که ریاضی‌دانان دربارهٔ آنها پژوهش می‌کنند، بیشتر، از دانش‌های طبیعی به‌ویژه فیزیک سرچشمه می‌گیرند و در فضایی جدا از طبیعت و محض‌گونه گسترش پیدا می‌کنند، به‌طوری که علوم طبیعی برای حل مسائل خود به ریاضی بازمی‌گردند تا جوابشان را با آن مقایسه و بررسی کنند.علوم طبیعی، مهندسی، اقتصاد و پزشکی بسیار به ریاضیات تکیه دارد ولی ریاضی‌دانان گاه به دلایل صرفاً ریاضی (و نه کاربردی) به تعریف و بررسی برخی ساختارها می‌پردازند.  در این مقاله به سیر و تحول ریاضیات از قرن ۶تا۱۸میلادی  می پردازیم که  دانشمندان بزرگی چون  فیبوناچی،  اقلیدس، فیثاغورس، افلاطون و...  که هر کدام در زمان خود نقش به سزایی را در سیر تحول دانش ریاضیات داشته اند.

واژگان کلیدی: قرن،ریاضیدان،تکامل،ریاضی