فاطمه جباری شاهزاده محمدی؛ دبیرستان دوره اول توحید، شهرستان کرمان
معلم راهنما؛ امین نطریه

چکیده 
در این مقاله به بررسی اثر برخی از بازی های رایج فردی و گروهی در میان کودکان و نوجوانان در یادگیری و تجزیه و تحلیل آنها بروی مسائل ریاضی پرداخته شده است.این موضوع با توجه به کاربرد روزافزونی که ریاضیات در علوم گوناگون همچون علوم فنی مهندسی مختلف از جمله هوا و فضا،صنعت ساختمان و خودرو ،ساخت تجهیزات پزشکی وغیره دارد و همچنین تنوعی که در شیوه ها و روش های آموزش بوجود آمده است،اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.ارزیابی و تجزیه و تحلیل هر یک از روش ها و در نهایت مقایسه بازخوردها و انتخاب بهترین و موثرترین آنها جهت آموزش هدفمند و یادگیری مناسب با توجه به خصوصیات خلقی و رفتاری متناسب در هر دوره وسازگار با شرایط  ذهنی کودکان ،آنرا امری واجب نشان می دهد.در این مقاله سعی برآن شده است که با استفاده از روش های میدانی و تعیین یک جامعه آماری و انتخاب و گزینش دانش آموزان هدف با استفاده از طرح پرسش نامه ،برگزاری آزمون وتوصیه نامه های مربیان در خصوص توانایی دانش آموز در سال های گذشته،تاثیر روش آموزش همراه با بازی مورد مطالعه قرار گیرد.همچنین در طول دوره ی بررسی، پیشرفت دانش-  آموز در یک دوره ی زمانی خاص،تحت تاثیر استفاده از بازی های معمول که از ویژیگی های در دسترس بودن وسایل آن ، مناسب بودن و سهولت مطابقت دادن با مطالب درسی و اجرا برخوردار هستند،مد نظر قرار می گیرد.استفاده همزمان از شیوه های متفاوت و متداول آموزشی نیز مورد بررسی قرار می گیرد و پارامترهای آنها با یادگیری با روش بازی های گروهی و فردی مقایسه می شود.از جمله مهمترین این پارامترها شامل طول مدت آموزش ومطالب بیشتری که در زمان آموزش می توان اضافه بر مطالب خواسته شده در چارچوب کتاب به دانش آموز آموزش داد و او به یادگیری آنها علاقه نشان می دهد.نتایج حاصل از تحقیقات استفاده از اینگونه فعالیتها را در فرایند آموزش و یادگیری مثبت تلقی می کند و تاثیر آنها را بر عملکرد ذهن و قوه ی یادگیری موردی مفید می داند و نشان دهنده ی افزایش انگیزه و شادابی در دانش آموز است.

واژگان کلیدی: بازی، یادگیری، علم ریاضی، عملکرد ذهن، ضرب و تقسیم، اشکال هندسی، خمیر و پازل