مهدیه رحمانی؛ دبیرستان فرزانگان، شهرستان زرند
معلم راهنما: سرکار خانم مریم حیدری؛ اداره آموزش و پرورش شهرستان زرند

چکیده : 
دراین پژوهش بابررسی موردی عددهفت رابطه اعداد بامفاهیم بشری رابهتردر می یابیم.روش انجام این پژوهش سندکاوی بوده است.داده ها با استفاده ازکتاب ها ومنابع اینترنتی جمع آوری شده است .هدف ما این بوده است گوشه ای از جنبه های مفهومی وفرهنگی اعدادرادرفرهنگ وتاریخ بشری وکاربرد آن درپدیدهارامعرفی کنیم.اعدادتقریبادرهمه جادیده می شود وبا کتب آسمانی،فرهگ ،تاریخ وتمدن ماعجین شده اند.آگاهی به دانش ریاضی کمک  شایانی به پی بردن رمزورازهای نهفته درجهان هستی خواهدکرد.معانی اعداد درمنابع مختلف متفاوت است انسان ها وجوامع مختلف ازدیدخود به این اعدادمعنابخشیده اند بانگرش خود به این اعدادنگاه می کنند یا با خرافات بعضی از معانی رابه اعداد نسبت می دهند. علم اعداد ماورای آنچه  است که ماتصورش رامی کنیم  ودرپس هرمعنیش رمز ورازی دردل خود جای داده است. علم اعداد،درکی برای یافتن نظام وقانونمندی بین افریده های خداونداست علمی است برای درک بهترپدیده ها.

واژگان کلیدی :عددهفت،نمادشناسی،فرهنگ وتمدن بشری