فاطمه رشیدی؛ دبیرستان فرزانگان دوره اول، شهرستان زرند 
فاطمه السادات میرزایی؛  دبیرستان فرزانگان دوره اول،  شهرستان زرند 
ریحانه حسن زاده؛ دبیرستان فرزانگان دوره اول، شهرستان زرند 
معلم راهنما: فاطمه ضیاء الدینی؛ دبیر ریاضی، اداره آموزش و پرورش شهرستان زرند 

چکیده 

ما همه ریاضی را به عنوان درسی سخت مطالعه میکنیم و بدون هیچ علاقه ای به یادگیری آن مشغول هستیم اما دانشمندان بزرگ و ریاضیدانان قرن های گذشته نه تنها آن را سخت نمی دانستند بلکه با علاقه و شوق زیاد آن را می آموختند و همواره به دنبال ریاضی در طبیعت و نظمی که به جهان می دهد ، بوده اند . « برتراند راسل » زیبایی ریاضیات را این گونه به رخ می کشد: « ریاضیات هیچ حقیقتی ندارد اما بالاترین زیبایی را داراست. یک زیبایی سرد و جدی، درست مانند یک تندیس، به طور شگفت انگیزی محض، و توانا در نهایت جدیت، به طوری که تنها بزرگترین ِ هنرمندان می توانند این گونه باشند. »     هم چنین « هانری پوانکاره » در مورد زیبایی ریاضیات این گونه می گوید : « دانشمند ، طبیعت را به خاطر فایده اش مطالعه نمی کند، آن را برای این مطالعه می کند که از آن لذت می برد و چون طبیعت زیباست از آن لذت می برد . اگر طبیعت زیبا نبود، ارزش ِ شناختن نداشت و اگر طبیعت ارزش شناختن نداشت، زندگی هم ارزش زیستن نداشت. البته، من در اینجا از آن گونه زیبایی که حواس را متأثر می کند، یعنی از زیبایی اوصاف و ظواهر، سخن نمی گویم؛ نه به این جهت که این زیبایی ها را دست کم بگیرم، نه چنین نیست، اما این زیبایی ربطی به علوم ندارد، منظورم زیبایی ژرف تری است که از نظم هماهنگ اجزا بوجود می آید و تنها هوش ِ ناب قادر به درک آن است. » . ما در این مقاله سعی داریم تا در دانش آموزان تحولی ایجاد کنیم به امید اینکه این تحول بتواند به یادگیری آنها در درس ریاضی کمک کند و ما در آینده ریاضیدانان بزرگ تری داشته باشیم .

واژگان کلیدی: نظم، الگو، طبیعت، ریاضی