فاطمه السادات حسن زاده
معلم راهنما: فاطمه میرزایی؛ اداره آموزش و پرورش شهرستان زرند

چکیده:
مریم میرزا خانی ریاضی دان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد در سال 2014 برنده مدال فیلدز شد وی تنها زن و اولین ایرانی برنده مدال فیلدز است. پژوهش های مریم میرزاخانی بارها از سوی جامعه ریاضیات جهان مورد ستایش قرار گرفته و جوایز و عناوین متعددی را برای او به ارمغان آورده است.
حوزه فعالیت او به طور خاص به روی فضاهای هندسی و همچنین (Y Z) نظریه ارگولیک متمرکز شده بود. پرداختن به جزئیات فعالیت های علمی او فراتر از این متن است اما از مرزهای دانش ریاضیات به جستجو می پردازد. و دامنه آگاهی ما را از جهان شگفت انگیز ریاضیات توسعه می دهد. 
مریم میرزاخانی می گوید: قطعا ریاضت بخش ترین اتفاق، همان لحظه هایی است که می گویی آها! لحظه که شورو تشویق کشف و لذت و شعف درک چیزی جدید را احساس کنی و احساس اینکه بالاتی تپه ای ایستاده ای و چشم اندازای کامل را در مقابل داری.
داستان مریم میرزاخانی تراژدیک است، بسیار غمبار اما ربطی به فرار مغزها ندارد در این یک فقره هیچ کس سزاوار مرگ نیست جز مرگ ......بنابراین ریاضیات محض در ایران سطحی دارد و اگر استعداد های برتر بخواهند در این سطح محدود بمانند تلف می شوند و جایی برای بازدهی ندارد در حالی که با مهاجرت به بهترین مکان های علمی هم به نفع خودشان است و هم حتی کشور متبوع که بعدتری می تواند از این استعداد ها در قالب های دیگر بهره گیرد.